Pontokba szedve a következő faktorok a leginkább lényegesek:
Ez a réteg a legkevésbé kívánt ügyféltípus irodánk számára. Sajnos csak hónapokkal az alapítás után derül fény arra, hogy az illető csakis számlák gyártására használta cégét, gazdasági teljesítmény nem állt a kiszámlázott tevékenység mögött. Ilyen ügyfelek jelentkezését nem kívánja irodánk.
Ez az a réteg, amelyik komoly értékteremtő szándékkal hozza létre
külföldi vállalkozását, célja pedig, hogy meghódítsa a kiszemelt ország
piacát szolgáltatásaival, vagy innovatív termékeivel. Ők azok, akik
előre viszik a gazdaságot, közben pedig jobbá teszik világunkat az
általuk forgalmazott árucikkekkel, vagy szolgáltatásokkal.
Rájuk
vonatkoznak a fent említett aranyszabályok, melyek tiszteletben
tartásával felvirágoztathatják vállalkozásukat, vagy éppen a szakadékba
lökhetik azt, közben pedig a külső körülményeket okolják bukásuk okáért.
1. A személyes jelenlét szerepe
Több mint 12 év szakmai tapasztalattal a hátunk mögött a legfontosabb kritériumként a cégtulajdonos ritka látogatását tudnánk megjelölni, ami a legfontosabb erodáló és erkölcsromboló tényező, még akkor is, ha rábízza a teendőket az ügyvezető újdonsült alkalmazottaira.
Érthető, hogy ha valaki Budapesten él, akkor nem tud folyamatosan egy
másik államban tartózkodni, mert valószínűleg a magyar cég vezetésével
van elfoglalva, de ebben az esetben érvényesül az egy fenékkel nem lehet
több lovat megülni elmélet hatása, mivel egy olyan vállalkozás nem
fejlődik, amelynek előmenetelét nem testközelből figyeli a befektető.
Még
ha sikerül is megfelelőnek tűnő alkalmazottakat találni, a gyakorlat
azt mutatja, hogy a személyes jelenlét elengedhetetlen, hiszen a
cégtulajdonos oktatása, tapasztalata, üzleti rálátása hiányzik a cég
működéséből, ezt semmi nem pótolhatja, még egy jólképzett beosztott sem.
Arról
nem is beszélve, hogy ha nincs jelen a cégtulajdonos, akkor a
munkamorál is erősen lecsökken egy vegetálási szintre, hiszen az
alkalmazottak ebben az esetben épphogy csak a minimumot teljesítik, ami
édeskevés egy vállalkozás sikerre viteléhez.
Az ilyen esetekben az a
tapasztalat, hogy a cég felfutása elmarad, a cégtulajdonos türelme
pedig 6-12 hónapon belül elfogy, elkönyveli veszteségként a fióktelep
működését, majd bezárja azt. Pedig ebből többet is ki lehetett volna
hozni, mint az iszonyatos mennyiségű elkótyavetyélt befektetés...
2. A Megfelelő vezető
Megtörtént a cég sikeres bejegyzése, kezdhetjük meghódítani a piacot, ám ez egyedül nem megy, főleg egy olyan országban, amelynek a nyelvét sem ismerjük. Szüksége lesz tehát a külföldi tulajdonosnak egy helyi személyre, aki megbízható, talpraesett, és alkalmas a kijelölt feladatra.
Kétségkívül ez az egyik legnehezebb feladat, nem elég jó emberismerettel
rendelkezni a megfelelő beosztott kiválasztásához, annak az adott
feladathoz való affinitását, tudását is fel kell tudni mérni, sőt
valamilyen motivációt is szükséges benne ébreszteni, hiszen senki nem
fogja magát feláldozni a mi sikerünkért. Még akkor is ha egy megfelelően
kvalifikált alkalmazottat találunk, ha hiányzik annak motivációja,
szinte biztos, hogy csődbe viszi a céget.
Ő lehet a kulcsa a
sikerünknek, rajta múlik cégünk megerősödése, vagy bukása, a tökéletes
alkalmazott kiválasztását ne vegyük félvállról. Érdemes akár fejvadász
céget megbízni a jelöltek toborzásával, s majd az általuk
összeválogatott néhány önéletrajz átolvasása után ezekkel személyes
interjút megszervezni, ahol a HR-cég javaslatainak a
figyelembevételével, és saját megérzéseinkre hagyatkozva ki lehet
választani a legmegfelelőbb embert.
Motiváció ébresztése
Ha megtaláltuk cégünk számára a legjobb személyt, akkor érdemes őt
megfelelőképpen motiválni. Ebben is sokat segíthet a fejvadász cég, és
jól jöhet a cégtulajdonos emberismerete is, hiszen komoly pszichológiája
van ennek a területnek, amiben akár szakember segítségét is érdemes
lehet kérni.
Sok esetben a legjobb ösztönzők lehetnek, ha felkínáljuk az alkalmazottnak a következőket:
A legtöbb embert a pénzügyi fejlődés lehetősége ösztönzi a leginkább,
arra azonban ügyelni kell, hogy a juttatásokat mindeképpen
teljesítményhez kell kötnie a cégtulajdonosnak, hiszen ellenkező esetben
visszaélhetnek a beosztottak a jóindulatunkkal, s színlelt munkavégzés
látszata mellett követelhetnek majd maguknak emeléseket komoly eredmény
elérése nélkül.
Céltudatosan és precízen kell rögzíteni az
üzletépítés menetrendjét, konkrét állomásokat kell meghatározni, megadni
az elvárt időintervallumokat, melyek betartása mellett fokozatosan el
kell érni a kitűzött célokat.
Cégünk nagyságától függően a forgalom és a profit
növekedése üteméhez igazítva akár részvényessé is teheti a cégtulajdonos
az alkalmazottat, ebben az esetben akár 1-1% is jelentős
jövedelembővülést jelenthet a megjutalmazott személynek, s a további
részesedés megszerzését folyamatosan a bővülő profit megvalósulásához
kell kötni, nem hagyni így lankadni a munkatárs motivációját.
3. Piacismeret / Marketing
Szemléltetésként képzeljük csak el egy sarkított példán keresztül, hogy mi vagyunk az egyik legismertebb disznóhús üzem Magyarországon, és hatalmas profitot realizálunk hazánkban, ami arra késztethet minket, hogy további európai országokba is betörjünk termékeinkkel. Ám nem járnánk jól, ha egy hirtelen ötlettől vezérelve Boszniában akarnánk céget alapítani, hiszen itt aligha vásárolná a javarészt muzulmán lakosság a tisztátalan portékánkat... De lehet ugyanígy járna egy hungarikumokat forgalmazó bolt tulajdonosa is, ha Ukrajnában próbálna szerencsét... Annál szerencsésebb volna azonban egy német, vagy egy román piacon való indulás.
Éppen ezért mielőtt üzleti tevékenységbe kezdünk egy másik országban,
előtte érdemes alaposan tájékozódni az ottani vásárlási szokásokról, s
akár piackutató cég segítségével felmérni, hogy vajon mennyire volna
keresett a termékünk az adott régióban. Érdemes helybéli szakemberekkel
is felvenni a kapcsolatot, és konzultálni a lehetőségekről, hogy tiszta
képet kaphassunk termékeink, szolgáltatásaink sikeres piaci
bevezetésének a lehetőségeiről. Habár mindezen adatgyűjtés bizonyos
költségeket fog termelni, még mindig jobb felmérésre elkölteni 1 millió
forintot, mint bukni mondjuk 10 milliót egy előre fel nem térképezett
országban a vállalkozás sikertelen bevezetésével.
Ha elvégeztük a
szükséges piackutatást, ami azt mutatja, hogy nagy eséllyel sikeres lesz
termékünk az adott országban, akkor pedig a marketinget kell majd
megszervezzük a cég vezetésére kiválasztott személlyel, vagy akár egy
komoly helyismerettel rendelkező külsős szakértő bevonásával.
4. Elegendő kezdőtőke
Ha külföldön szeretnénk vállalkozni, akkor rendelkeznünk kell a megfelelő anyagi erőforrásokkal is, hiszen ez esetenként akár többe kerülhet, mint egy hazai vállalkozás indítása, hiszen egy idegen országban valószínűleg minden költségesebb lesz köszönhetően a helyismeret hiányának. Ez azt eredményezheti, hogy elsőre nem biztos, hogy megtalálja a befektető a legkedvezőbb áron elérhető irodát, valószínűleg a potenciális alkalmazottak is magasabb fizetési igénnyel fognak érkezni, mintha egy helyi vállalkozáshoz mennének állásinterjúra.
Az első hónapok eredmény nélküli költségeit bizony be kell vállalnia a
cégalapítónak, továbbá a marketing kiadásokra is áldozni kell, ha
eredményt akar elérni. Tapasztalataink szerint 6-12 hónap szükséges
ahhoz, hogy lássuk az első pozitív eredményeket, hogy elkezdjen profitot
termelni a KFT.
Mindezen költségeket előre ki tudja számolni a
cégalapító, hiszen rövid felmérés után tisztában lesz az alkalmazotti
bérekkel, az iroda bérleti díjakkal, s a marketing költségeket is meg
lehet saccolni előre. Mindezen összegeket kb 1 évre előre kell tudnia
finanszíroznia a vállalkozásnak, különben nem is érdemes belevágni a
külföldi cégalapításba.
created with
Website Builder .